Translate

THAI FLY

Ship's Stabily

Ship stability is a complicated aspect of naval architecture which has existed in some form or another for hundreds of years. Historically, ship stability calculations for ships relied on rule-of-thumb calculations, often tied to a specific system of measurement. Some of these very old equations continue to be used in naval architecture books today, however the advent of the ship model basin allows much more complex analysis.

Master shipbuilders of the past used a system of adaptive and variant design. Ships were often copied from one generation to the next with only minor changes being made, and by doing this, serious problems were not often encountered. Ships today still use the process of adaptation and variation that has been used for hundreds of years, however computational fluid dynamics, ship model testing and a better overall understanding of fluid and ship motions has allowed much more in-depth analysis.

Transverse and longitudinal waterproof bulkheads were introduced in ironclad designs between 1860 and the 1880s, anti-collision bulkheads having been made compulsory in British steam merchant ships prior to 1860[1]. Prior to this, a hull breach in any part of a vessel could flood the entire length of the ship. Transverse bulkheads, while expensive, increase the likelihood of ship survival in the event of damage to the hull, by limiting flooding to breached compartments separated by bulkheads from undamaged ones. Longitudinal bulkheads have a similar purpose, but damaged stability effects must be taken into account to eliminate excessive heeling. Today, most ships have means to equalize the water in sections port and starboard (cross flooding), which helps to limit the stresses experienced by the structure, and also alter the heel and/or trim of the ship.

References

1. ^ Ship Stability. Kemp & Young. ISBN 0853090424

2. ^ a b c d Comstock, John (1967). Principles of Naval Architecture. New York: Society of Naval Architects and Marine Engineers. pp. 827. ISBN 670020738.

3. ^ a b Harland, John (1984). Seamanship in the age of sail. London: Conway Maritime Press. pp. 43. ISBN 0851771793.

4. ^ U.S. Coast Guard Technical computer program support accessed 20 December 2006.

6/27/2010

The Statical Stability


CG & VCG 0r KG
‘CG’ is The center of gravity of the body(ship) which the force of the gravity is act vertically downwards with a force equal to the weight of the body(ship). Which KG is VCG of the ship.
คือ จุดศูนย์ถ่วงน้ำหนักของวัตถุ ซึ่งแรงโน้มถ่วงของโลกจะกระทำผ่านจุดดังกล่าวนี้ โดยมีทิศทางดิ่งลงและมีขนาดของแรงเท่ากับน้ำหนักของวัตถุ(เรือ)นั้น
ส่วน VCG หรือ KG คือตัวย่อใช้กำหนดระยะทางของจุด G จากจุด K (Keel) มีหน่วยเป็นเมตร




2. CB & VCB 0r KB
‘B’ is The center of bouyancy h which the force of bouyancy is considered to act vertically upwards with a force equal to the weight of water displaced. It is the center of the gravity of the underwater volume. KB is VCB of the ship.
B เป็นจุดศูนย์กลางการลอยตัวของวัตถุ ซึ่งแรงลอยตัวจะกระทำผ่านจุดดังกล่าวนี้ โดยมีทิศทางตั้งขึ้นและมีขนาดของแรงเท่ากับน้ำหนักของน้ำที่ถูกแทนที่โดยวัตถุนั้น
ส่วน VCB หรือ KB คือตัวย่อใช้กำหนดระยะทางของจุด B จากจุด K (Keel) มีหน่วยเป็นเมตร

The Equilibrium
The equilibrium for ship’s stability which has 3 type.
หมายถึงสภาพการทรงตัวของเรือเมื่ออยู่ในสภาวะสมดุลต่างๆกัน ซึ่งเราสามารถพิจารณาสภาพของสภาวะสมดุลได้ 3 ลักษณะ คือ
1/ Stable equilibrium
2/ Neutral equilibrium
3/ Unstable equilibrium



The Stable equilibrium is ship’s stability which can return to the initial position, The Metacentre must be above The centre of gravity,The metacentrichight of ship must be positive GM and had small angle of heel ≤ 15ᴼ and return to The Stable equilibrium with
righting moment’
หมายถึงสภาพการทรงตัวของเรือที่สามารถคืนกลับไปยังตำแหน่งเริ่มต้นก่อนที่เรือจะเกิดการเอียงตัวไป ซึ่งเรือลักษณะนี้จะต้องมีค่าระยะ metacentric height เป็นบวก และเรือจะคืนกลับได้ด้วย‘righting moment’



The Unstable equilibrium is ship’s stability which cann’t return to the initial position, The Metacentre must be under The centre of gravity,The metacentrichight of ship must be Negative GM and had small angle of heel ˃ 15ᴼ which cann’t return to The Stable equilibrium because The lefting moment force with CG which She is capsized.


Forasmuch The internal or external force act to her result with The ship is inclined to fixed . Which she has zero GM and she cann’t return initial position because The Moment of Staical Stability is zero.

เนื่องด้วยมีแรงภายในหรือภายนอกกระทำกับเรือเป็นผลให้เรือเอียงอยู่กับที่และไม่สามารถกับตำแหน่งเดิมได้เพราะ The Moment of Staical Stability is zero.




No comments:

Post a Comment