Statical Stability curve
เราสามารถอ่านข้อมูลจากกราฟลักษณะนี้ได้ดังต่อไปนี้
1/ The range of stability คือ ค่าของมุมเอียงของเรือตั้งแต่ตั้งตรงจนกระทั่ง GZ มีค่าเป็น ‘0’
อีกครั้ง
2/ The angle of vanishing stability คือ มุมที่ค่า GZ มีค่าเป็น ‘0’ ก่อนจะมีค่าติดลบ
3/ The maximum GZ คือ มุมที่ค่า GZ มีค่าสูงสุด (ยอดกราฟ)
4/ The initial metacentric height หาค่าได้จากการลากเส้นตรงเป็นมุมสัมผัสกับเส้นกราฟ
จากจุดเริ่มต้นไปตัดกับเส้นตรงซึ่งลากตั้งฉากกับแกนนอนของกราฟที่มุม 57.3 องศา
Statical Stability curve
The Load Lines Rules require minimum stability conditions as follows:
a) The area under the curve of Righting Levers (GZ curve) shall not be less than
(i) 0.055 metre-radians upto an angle of 30 degrees
(ii) 0.09 metre-radians upto angle either 40 degrees or the angle at which lower edges of any openings in the hull, superstructure or deckhouses, being openings which cannot be closed weathertight, are immersed if that angle be less
(iii) 0.03 metre-radians between the angles of heel 30 & 40 degrees of such lesser angles as referred to in (ii)
b) The Righting Lever (GZ) shall be at least 0.20 metres at an angle of heel equal to or greater than 30 degrees.
c) The maximum Righting Lever (GZ) shall occur at an angle of heel not less than 30 degrees.
d) The initial transverse metacentric height shall not be less than 0.15 metres. In the case of a ship carrying a timber deck cargo which complies with subparagraph (a) by taking into account the volume of timber deck cargo the iniial tranverse metacentric height shall not be less than 0.05 metres.
Statical Stability curve
เราสามารถอ่านข้อมูลจากกราฟลักษณะนี้ได้ดังต่อไปนี้
1/ The range of stability คือ ค่าของมุมเอียงทั้งหมดของเรือที่มีค่า GZ เป็นบวก
2/ The angle of vanishing stability คือ มุมที่ค่า GZ มีค่าเป็น ‘0’ ก่อนจะมีค่าติดลบ(พลิกคว่ำ)
3/ The maximum GZ คือ มุมที่ค่า GZ มีค่าสูงสุด (ยอดกราฟ) ต้องเกิดขึ้นระหว่างมุม 30 และมุม 40 องศา
4/ The point at which the deck edge immerses คือ มุมเอียงซึ่งดาดฟ้าเปิดของเรือเริ่มแตะผิวน้ำ (สังเกตจากเส้นกราฟเริ่มเปลี่ยนแปลงความชันเป็นเส้นโค้ง)
5/ The negative stability area บริเวณที่มุมเอียงทำให้เกิดการทรงตัวที่ไม่ดี
6/ The Approximate GM หาได้จากสูตร GM = GZ / Sin Sin θ (θ = 57.3 องศา)
7/ The dynamic stability หาได้จากการนำพื้นที่ใต้กราฟทั้งหมดไปคูณกับระวางขับน้ำของเรือ
*/ The initial metacentric height หาค่าได้จากการลากเส้นตรงเป็นมุมสัมผัสกับเส้นกราฟจากจุดเริ่มต้นไปตัดกับเส้นตรงซึ่งลากตั้งฉากกับแกนนอนของกราฟที่มุม 57.3 องศา
No comments:
Post a Comment